Monday, July 27, 2009

book review...

it says as a novel pembangun jiwa..and...i strongly agree with the statement...

alhamdulillah..

akhirnya after membeli novel "ketika cinta bertasbih" (full episode-episode 1 &2) on 14 Julai 2009.saya selesai membacanya semalam (read:9.00p.m 26 Julai 2009)..

for me..

this novel is not only about love, bukan langsung tentang cinta yang mengkhayalkan atau memabukkan BUT ... mengajar kita supaya mengutamakan cinta kepada yg ESA dalam sebarang hal tanpa mengikut hawa nafsu semata2...watak fadhil dan tiara told us about that..also watak anna dan azzam... where..if we're meant to be...walau jauh...pasti suatu hari kan bertemu...

really remind me bout frasa"Seandainya kita dicipta untuk menjadi satu, pasti suatu ketika kita akan bertemu,. namun, seandainya kita dicipta untuk tidak bersatu,,walau dekat selalu kau takkan jadi milikku"


novel ini juga mengaitkan tentang tafsiran al-quran dalam pengolahan penceritaan..seperti penulisan saudara habiburrahman sebelum ini dalam Ayat-ayat cinta..novel ini ternyata mepunyai sentuhan yg hebat..
(ayat saya cam pengarang terkemuka bagi komen plak..aiyakk)

antara pengajaran yang saya dapat through pembacaan saya:

adalah makruh mengutamakan orang lain dalam hal ibadah..cth paling jelas:kalo kita bwk telekung, kita perlu sembahyang dulu, then baru bagi pinjam kat org lain sebab adalah afdal untuk kita sembahyang di awal waktu...

paling saya suka bila penulis mengolah tentang kekuasaan ALLAH tuhan yang ESA dalam penciptaan matahari berbanding yang lain..

nota kaki:buku ni saya recommend tuk kawan2 beli dan baca...

2 comments:

Fathiyah said...

harap movie cite ni sebest novelnya kan :)

azuradaud said...

fathiyah..hope so