Monday, January 12, 2009

a very "cold tired" journey

i've started my journey from home to KLIA at 1700 (right after solat asar).

i manage to go early to avoid last minute check in and gabra feels. alhamdulillah at 1820 saya berjaya check in di celah2 (hehe yoyo je cam le dicelah2 orang..tapi memang pun sebab ramai sangat orang) typical singapore people.

lepas tu chit chat dengan family member (abah, kak ma, fathi, hasan n nurul, excluded abg.wa-he's not accompany me sebab dia g tgk2 umah kat area bangi).tak sangka ayah saya paling kuat bergosip dan meluahkan ketidakpuas hati annya tentang sesuatu (top secret and it touch about family personal matter, so better not to reveal it here but i'm sure geng 10 budak itam boleh guess kot).hampir sejam saya borak then we all manage to go to surau before saya boarding.flight saya transit di changi, singapore at 2124.
hmm busannya.memang saya tak nampak apa yang menarik(camna nak nampak,,saya hanya berada di sekitar airport sambil tgk orang lalu lalang, frankly speaking staff kat airport singapore tak kelihatan feminine.diorg pakai seluar then cam hiphop sket.cam ganas.gerekkk say..ahaks)oopss..forgot to mention, i'm with another participant from malaysia k.fai (PTD from jabatan perdana menteri, tapi tak duk sekali dalam flight sebab tak check in sesama)
tepat pukul 2300 saya masuk semula ke dalam kapal and pengembaraan "cold tired" journey saya bermula.
australian people duk sebelah saya and she start to complain that aircraft tu sangat sejuk.hmm tapi masuk mula2 masuk takdela rasa sejuk sangat.then. saya mula tak dapat tidur.kul 2400 flight attendant dah start edar makanan, a very heavy supper for me tapi orang australia tu duk jeling2 meal saya sebab dia hanya dapat pancake n saya plak dapat 4 set of sandwich (tuna n cheese, sorry beb i request for muslim meal).tapi sebab saya ni pun makan tak banyak.saya offer la kat dia 2 remaining set of sandwich.but mungkin dia pun looks a little bit tired.dia tak ambil pun.mula2 tu berborak gak ngan dia tp what can i conclude here, we chit chat without knowing each other name.kami tak boleh tido.saya try tgk mamamia.tapi mata berat sangat.hidung saya rasa cam tersangat sakit n tak tau nak buat camna.i try to use the blanket to cover my nose but it not works.mungkin keletihan sangat, akhirnya saya tertidur dan sedar pada jam 0300 (osaka time, one hour ahead from malaysia).masa tu saya try gak tgk info ttg outside temperature -53 degree celcius..aik udara kat luar leh serap masuk ke??wonder gak sebab saya punya hidung kembali sakit.
masa 0400 (0300 in kuala lumpur),breakfast time!perghh kesian kat perut saya..mesti terkejut sebab kena bekerja awal sket dari biasa. hmm mata memang rasa sangat berat tapi saya memang tak dapat tido. akhirnya pada pukul 0536 kami selamat mendarat di kansai international airport.
after immigration n customs (pegawai kastam yg tak reti cakap english..hmm bila teringat balik cam lawak pulak sebab cam itik cakap ngan ayam..she langsung tak boleh cakap english then bila saya mention saya JICA kenshuin..terus le dia tak cakap banyak..alhamdulillah she'd not open my trolley bag if not for sure berterabur barang2..ahaks) check saya dan beberapa participant lain terus di kumpulkan di JICA counter.
dari sini kami terus menaiki limousine bus ke first stop at new hankyu hotel (one hour journey:masa ni ada sorg uncle yang tag beg no cakap jepun bla bla bla kat sya but i look back at him with a blur face and pakcik ni cam nak marah kat saya..sorri pakcik..what can i do..memang tak paham langsung..) then ke OSAKA International Centre (OSIC) menggunakan taxi. n now i'm in the room after qada' my tido time (tak leh pejam mata sebab dah terlebih tido tapi manage myself to telan ubat selsema agar dapat tido semula)

Osaka view from my room

okla/tomorrow i got to wake up really early in the morning and start my orientation weeks before going to stay at Kobe on 16th January onward.

unfortunately saya perlu pergi ke Great Hansin tuk Memorial Walk on 17th(saturday) dan participate in disaster drill on 18th(sunday)..so, kena tangguh pergi universal studio.

ok.ubat selsema dah berkesan..got to go..
p/s: to fathiyah n firah thanks for calling me.n selamat bakal pengantin baru (24th jan)...mmmmmuuuahh n hopefully mimpi anim (about me) will come true.(opps.hehe jangan mention tau anim mimpi apa..)